Je huis opgeruimd houden heeft meer de maken met “gewoon doen” dan wat anders. Uiteraard zijn vaardigheden als organisatie, planning en timing handig om te hebben. De meeste mensen hebben deze vaardigheden wel, maar er zijn ook mensen die deze vaardigheden in mindere mate of bijna niet hebben ontwikkeld. Voor deze groep is het lastig om de woning opgeruimd te houden. Door gewoon te toen ontwikkel je deze vaardigheden normaal gesproken al snel. Als het echt niet lukt of de drempel lijkt zo hoog dan is het verstandig om hulp te zoeken.
Bedenk wel dat niet alles per se direct in een keer opgeruimd hoeft te worden. Je kunt het ook één voor één aanpakken. Daar heb je wel een simpel plan voor nodig. Maak het je niet te moeilijk en begin met één kamer, kast of lade.
Iemand die opgeruimd is wacht nooit totdat er veel rommel is. Dat is de kunst van een opgeruimd persoon. Dat is ook meteen de valkuil bij mensen die onopgeruimd zijn. Ze kijken op tegen alle rommel die ze hebben gemaakt. Ze willen het in één keer opruimen. Dat is verstandig, maar de echte oplossing is nadat je alles op orde hebt ook alles bij te houden. Het opgeruimd houden van de woning betekent dat je alle rommel die je gemaakt hebt na gebruik direct op te ruimen of dit op een gepland moment te doen. Als je dat niet doet dan ben je na verloop van tijd terug bij af en kun je weer helemaal opnieuw beginnen.
Het voordeel van opgeruimd zijn is dat je ook beter in je vel zit. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd! Mensen die goed zijn in opruimen hebben deze vaardigheden ooit geleerd en kunnen die ze ook elders toepassen. Vaak zijn deze mensen ook succesvoller op het werk en hebben minder stress. Je hoeft je niet te ontwikkelen tot ware ataxofoob, maar een beetje georganiseerd door het leven gaan zal je veel opleveren.
Er zijn meer voordelen van het leiden van een georganiseerd leven, maar daarover later meer in de 5 voordelen van opruimen.
10 redenen die je weerhouden op te ruimen
De meeste onopgeruimde mensen weerhouden zichzelf van actie te ondernemen, omdat ze allerhande redenen hebben die hun ervan weerhoudt om op te ruimen. Welke zijn dat? Hieronder vind je de meest voorkomende reden:
- Geen tijd, te druk
- Teveel spullen en rommel
- Waarnaartoe met de spullen
- Geen opbergruimte
- Waarin de spullen opbergen
- Welke spullen kunnen wel en welke kunnen niet weg?
- Waarheen met de spullen die ik niet meer wil, maar wel nog bruikbaar zijn?
- Veel moeite hebben met afstand doen van nagenoeg waardevolle spullen
- Te vermoeid om op te ruimen
- Er is weinig aan te doen. Ik ben toch een chaoot
Dit is een lijstje van redenen die bij allerhande mensen in het hoofd kunnen rondspoken. Als je geen antwoord verzint op deze vragen dan wordt de rommel alleen maar erger.
Maar goed nieuws! Er zijn wel antwoorden, maar hierover later meer in het hoofdstuk 10 handige opruimtips.
Waarom zijn mensen onopgeruimd?
Mensen die niet goed zijn in opruimen missen een ding en dat is zijn vaardigheden en de motivatie om op te ruimen.
Dit komt vaak ook voort uit de opvoeding die ze zelf hebben genoten. Vaak was de huishouding bij de ouders ook al niet goed georganiseerd. Zeker bij mensen die uit een groot gezin komen komt dit vaker voor. Vroeger hadden mensen minder spullen en grote gezinnen. Daardoor was er minder ruimwerk en hadden gezinnen andere prioriteiten binnen het huishouden.
Huishoudelijke taken, zoals opruimen hoort op vandaag de dag bij de opvoeding, terwijl vroeger vaak de vrouw thuis was en in principe meer tijd had om deze taak uit te voeren. Uiteraard was het gehele huishouden ook zwaar en was ordenen niet het enige wat op haar bordje lag. Dat moet toch even gezegd worden. Daarnaast gingen meisjes vaak naar de huishoudschool waar zaken zoals schoonmaken en ordeneren bij de opleiding hoorde. De kinderen hielpen vaak ook mee met het huishouden. Behalve de slaapkamer opruimen zie je steeds minder kinderen die meehelpen in de huishouding. En eerlijk gezegd is het voor de meeste kinderen ook geen hobby, maar het is wel belangrijk om kinderen te leren hoe je alles op een nette en gestructureerde manier opruimt.
Er zijn meer redenen..
Lijdt je een gestrest leven dan is het ook vaak lastig om op te ruimen. Je hoofd zit vol en je hebt daardoor niet de fut en de tijd om op te ruimen. Gek genoeg wordt je vaak alleen maar rommeliger door het gestreste leven en kom je in een vicieuze cirkel terecht. Waardoor het van kwaad tot erger lijkt te worden.
Een andere reden is neerslachtigheid of een ergere aandoening, zoals een depressie. Mensen die lijden aan psychische klachten hebben vaak vele moeite om alle balletjes in de lucht te houden. De huishouding is vaak een drama en er wordt dan ook weinig of zelfs niet opgeruimd. Bij ernstige gevallen is het aan te raden om hulp in te schakelen.
Ook hebben veel mensen de neiging om dwangmatig spullen vast te houden. Ze identificeren zich ook met de spullen die ze hebben en kunnen daardoor geen afstand doen van in hun ogen waardevolle spullen.
Iedereen heeft wel iets waar hij of zij emotionele waarde aan hecht. Soms is dat terecht, maar vaak is het ook minder terecht. Als je aan veel spullen snel een emotionele waarde hecht dan zegt dat iets over je karakter en heb je sneller het probleem dat je in een rommelige woning leeft. Toch kun je met veel spullen ook een geordende leefruimte hebben. Dan moet je wel niet alles in een opbergruimte plaatsen, maar alles netjes in een opbergsysteem opbergen.
Hulp bij opruimen en afstand doen van spullen
Als je er echt niet zelf uitkomt kun je het best een bekende vragen om je te helpen. Begin bij familieleden waarvan je denkt dat die je kunnen helpen. Willen of kunnen die dat niet kijk dan naar kennissen en vrienden. Als je niemand hebt die je kan helpen of het lukt niemand om je op een goede manier te helpen dan is het verstandig om professionele hulp te nemen. Iemand die je helpt met opruimen noemen ze een opruimcoach of organizer. Deze mensen zijn getraind in het helpen met en leren van opruimen. Ze leren je onder andere om afstand te doen van de vaak vele waardeloze spullen.
5 voordelen van opruimen
Er zijn enorm veel voordelen als je een geordend huishouden hebt. Hier heb ik er 5 geselecteerd, zodat je de belangrijkste voordelen ziet.
- Een leeg hoofd & minder stress
Een opgeruimd huis creëert ook een opgeruimd hoofd. - Je kunt spullen gemakkelijker terugvinden
Door overzicht kun je gemakkelijker spullen terugvinden. - Je bespaart geld
Als je spullen gemakkelijk kunt terugvinden ga je niet automatisch dingen dubbel kopen. - Je bespaart tijd
Door een geordend huishouden heb je minder tijd nodig om het huishouden te doen. Je hebt immers minder spullen die in de weg staan, waardoor poetsen gemakkelijker wordt. - Je kunt gemakkelijker opruimen
Doordat je alles goed geordend heb je een beter overzicht van rommel. Dit is tevens minder en kun je dus snel en gemakkelijk opruimen.
10 handige opruimtips
Dit is het onderdeel dat je het meest vooruit helpt. Je hebt hopelijk nu beseft dat je niet de enige bent met opruimproblemen en je zou nu ook beter moeten begrijpen waarom het je niet lukt. Hieronder vind je een kort overzicht van handige tips voor op te ruimen en deze zullen je verder helpen.
- Gooi spullen weg
Spullen die weinig waarde vertegenwoordigen kun je weggooien. Gooi ze in de container of breng ze naar een milieustation. Tip. In de meeste gemeentes kun je bepaalde spullen gratis wegbrengen, zoals elektronica, papier en chemische middelen. Ook bieden sommige gemeentes voor een klein bedrag een ophaalservice aan. Dit is handig voor grotere spullen af te voeren. - Maak een opruimplan
Maak een plan, waarin je duidelijk aangeeft wat er wanneer moet gebeuren. Begin klein door bijvoorbeeld een lade uit te mesten. - Ruimte creëren
Door op te ruimen creëer je ruimte. Als dat je dat duidelijk als doel stelt dan zul je zien dat je heel inventief wordt. Je moet immers ergens naartoe met de spullen. Waarschijnlijk eindig je ergens in een bouwmarkt voor een opslagsysteem of opbergboxen. - Ga je interieur opnieuw beoordelen en indelen
Begin bijvoorbeeld met de woonkamer. Schrijf op welke dingen je nodig hebt, daarna welke spullen je wil écht houden en dan de overgebleven items. De overgebleven items kunnen in principe weg. Probeer ze te verkopen of geef ze af aan een bekende of een kringloopwinkel. Dan gooi je ze tenminste niet zomaar weg. Tip! Als de kringloopwinkel de spullen niet wil dan kun je ervanuit gaan dat ze rijp zijn voor de milieustraat. - Ieder zijn plek
Geef iedereen in het huishouden een plek waar hij of zij haar persoonlijke spullen kwijt kan. Maak hier duidelijke afspraken over. - Uitzoeken
Kleine spullen moet je uitzoeken. Hier geldt hetzelfde. Spullen die je wil houden en spullen die weg kunnen. Spullen die enige waarde hebben geef je af aan bekenden of de kringloopwinkel. Tip! Op facebook zijn er vaak lokale groepen waarin gratis spullen worden aangeboden. Zoek en je zult vinden. - Stap voor stap
Zorg ervoor dat je opruimplan geen monster wordt. De plan moet wel uit te voeren zijn. Begin dus met kleine stappen. Stel je schuur staat bomvol ga dan niet in je plan zetten “schuur opruimen op zaterdag”. Afhankelijk hoe vol deze staat kan het zijn dat één zaterdag te kort is. Zeker als je ook nog alles wil uitpluizen. Ga eerst een kijken in de schuur en schrijf op welke spullen sowieso blijven en waar ze naartoe gaan. Schrijf ook op welke spullen sowieso weg gaan. Zo krijg je een beeld van de situatie en kun je beginnen met de eerste stappen. Gooi bijvoorbeeld eerst enkele spullen weg. Dit kun je ook herhalen. Zodoende krijg je op een gegeven moment al ruimte en zie de rommel vanzelf slinken. - Niet laten liggen
Heb je nieuwe rommel gemaakt en hebben deze spullen al een opbergplek plaats ze dan direct terug. Heb je rommel gemaakt wat weggegooid moet worden doet dat dan meteen. Als het niet direct kan plan dan wanneer je dit gaat doen. - Andersom opruimen
Gooi alle spullen uit bijvoorbeeld een lade in een bak, doos of gewoon op tafel. Zitten de spullen in een doos of box, waardoor het onoverzichtelijk wordt gooi het dan in een grotere bak of doos. Je kunt het zelfs ook op de vloer gooien. Hierdoor krijg je overzicht over de spulletjes en kun je ze gemakkelijker sorteren. Een ander voordeel is dat je de lade of box direct even kunt schoonmaken. - Maak een dubio hoekje of box
Gooi alle spullen uit bijvoorbeeld een lade in een bak, doos of gewoon op tafel. Zitten de spullen in een doos of box, waardoor het onoverzichtelijk wordt gooi het dan in een grotere bak of doos. Je kunt het zelfs ook op de vloer gooien. Hierdoor krijg je overzicht over de spulletjes en kun je ze gemakkelijker sorteren. Een ander voordeel is dat je de lade of box direct even kunt schoonmaken.
Hulp bij grote opdrachten
Heb je ergens zoveel spullen dat je het lastig is om het zelf op te ruimen dan kun je als laatste redmiddel een ontruimer inhuren. Zeker als het grote spullen zijn die weg moeten, zoals kasten en grote meubels is het handig om een paar krachtige mensen met skills in te huren. Een ontruimingsbedrijf kost weliswaar geld, maar ze nemen alle zorgen uit handen. Ze ruimen de ruimte(s) leeg en zorgen dat alle spullen vervoert worden naar een afvalverwerker of een kringloopbedrijf. Het enige wat je nog moet doen is zorgen dat de spullen die je wil houden niet met hun mee mogen gaan.
Tip! Er zijn ontruimingsbedrijven, zoals woningontruiming limburg die ook een compensatie geven voor bepaalde spullen. Dit scheelt weer in kosten.
Deze bedrijven nemen vaak kleine tot grote opdrachten aan. Ook hebben ze aanvullende diensten, zoals schoonmaken en herstelwerkzaamheden. Deze services zijn handig om direct de ruimte klaar te maken voor gebruik.
Woningontruiming is een dienstverlening waarbij je goed moet opletten met wie je in zee gaat. Er zijn namelijk verschillende
onbetrouwbare bedrijven actief in deze branche. Zo was er onlangs bij opgelicht! nog een reportage over een
malafide ontruimingsbedrijf. Er zijn ook bedrijven die ontruimen zich contant laten betalen en de spullen dan ergens langs de weg dumpen. De gemeente komt hier meestal bij uit en zal de kosten verhalen op de eigenaar van de spullen. Aangezien de opdrachtgever in principe de eigenaar blijft van de spullen krijgt u als opdrachtgever de boete. Die kan oplopen tot een kleine 1000 euro.
Als je een ontruimingsbedrijf wil inhuren zorg er dan voor dat je weet dat ze ook eventueel een compensatie geven voor waardevollere spullen en dat ze ook vooraf een bezichtiging doen. Dan kun je iemand van het bedrijf in persoon spreken en eventueel duidelijk maken wat je verwacht van hen. Let op dat een bezichtiging en een offerte gratis zijn. Sommige ontruimingsbedrijven vragen voor contante betaling. Dit is weliswaar niet vreemd, maar als je niet kunt kiezen voor een bankoverschrijving dan is er meestal iets mis. Let ook op dat ze in de algemene voorwaarden duidelijk aangeven dat zodra de spullen de woning verlaten er een eigendomsoverdracht plaatsvindt naar het ontruimingsbedrijf.
Voor ontruimingsbedrijven zijn geen betrouwbare keurmerken beschikbaar. Die enkele die er zijn zijn opgezet door ontruimingsbedrijven zelf en dan spreek over een slager die zijn eigen vlees keurt. Daarnaast zijn er ook ontruimingsbedrijven die zelf een nep keurmerk gebruiken.