Hoewel een nieuwe woning een zeer vreugdevol iets is, word verhuizen vaak gezien als noodzakelijk kwaad. Het staat niet voor niets in de top 5 van de meest stressvolle bezigheden. Hierbij de grootste veroorzakers én een aantal tips om het jezelf makkelijker te maken.
- Inpakken; een tijdrovende bezigheid waarover een ieder vaak moeilijker denkt dan zou hoeven. Begin vooral eerst met het ontspullen! Wil je alles meeverhuizen naar je nieuwe woning? Ga allereerst eens met een kritisch oog door alle zooi die je hebt en stel jezelf de vraag; heb ik het langer dan een jaar niet gebruikt? Je zal versteld staan hoeveel het scheelt aan inpakken als je hiermee klaar bent. Klaar met ontspullen? Top! Dan begint nu het echte werk. Pak je zelf in? Dan is hierbij planning echt het sleutelwoord. Begin op tijd, start met de spullen die het minst worden gebruikt en eindig met de spullen die dagelijks worden gebruikt. Raadpleeg vooral de tips in het artikel ‘ zelf inpakken vs een inpakservice’.
- Het overzetten van contracten en abonnementen van het oude naar het nieuwe adres. Hierbij heb ik eigelijk maar 1 tip; maak vooraf een lijst van alle lopende contracten en abonnementen en begin op tijd met informatie op te vragen hoe je dit het best kan bewerkstelligen. Zoiets als het aanvragen van een nieuwe internetverbinding kan tijdrovender zijn dat je vooraf inschat. Niet iedere woonwijk (nieuwbouw!) heeft dezelfde aanbieders en het zou zomaar kunnen dat je huidige aanbieder het contract niet kan overzetten. In een tijd waar internet net zo belangrijk is als elektra en stromend water is het belangrijk dat zoiets bijtijds geregeld is. Ook stroomvoorziening, water (meterstanden!) en verzekeringen horen in dit rijtje thuis.
- Het overzicht houden op de dag zelf. Tja, niet iedereen is hierin een natuurtalent. Maar met de juiste focus is iedereen in staat om de basics onder de knie te krijgen. Deze checklist kan je zeker helpen om de zaken op een rijtje te krijgen!
- Het opleveren van de oude woning. Met recht en reden 1 van de grootste killers op het to do- lijstje. Ook hier geldt, plan vooraf voldoende tijd in om deze klus te klaren. Het handigst is dit direct een dag na je verhuizing te plannen. Zo ben je in 1 dag (nou vooruit 2 – met de verhuizing erbij) van de grootste ellende af en heb je daarna alleen het uitpakken nog. Zorg er uiteraard voor dat op de dag van de verhuizing de hele woning (met uitzondering van de stofzuiger, dweil en ander schoonmaakspul) wordt leeggehaald.
- Vele handen maken licht werk! Heb je een ruim budget en wil je er echt geen omkijken naar hebben? Vraag dan – wederom bijtijds – 1 of meerdere offertes aan bij erkende verhuisbedrijven. De meeste verhuisbedrijven hebben ook een inpakservice, dus je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Vraag vooraf wel een heldere, op maat gemaakte offerte aan en wees vooral zo transparant mogelijk over de wederzijdse verwachtingen. Zo kom je niet voor onverwachte verassingen te staan.
Doe je het liever zelf? Vraag dan ruim van te voren hulp aan familie, vrienden en kennissen. In deze tijd heeft iedereen het schijteballendruk dus ga daar vooral respectvol mee om. Ook het huren van een busje – of andere vervoersmiddelen – is raadzaam om op tijd te regelen.